Tuesday, August 27, 2013

Beraya tanpa dia...

Assalamualaikum buat semua,
Tidak terlewat kiranya saya ingin mengucapkan Selamat hariraya dan Maaf zahir batin. Salam Syawal dan semoga ianya disambut dengan penuh ceria dan dipenuhi keberkatan.

Buat kali pertamanya hariraya ini disambut tanpa dia. Sememangnya tak dapat dinafikan hati ini sungguh hiba, pilu dan sedih. Ingin kutahan namun akhirnya ia menjadi juntaian airmata tak dapat disimpan di waktu pagi satu syawal itu ketika kupeluk ibuku tersayang. Sememangnya berbeza teramat. Tanpa dia yang kusayang. Tanpa orang yang sentiasa bersama ke mana pun jua. Tanpa orang yang bisa memberiku semangat, kasih dan tawa. Sememangnya sukar menghapuskan rasa rindu ini. Apekan daya.


Ketika keluarga yang lain bersalam-salaman, aku pula terasa kehilangan. Mencari2 dia, yang tangannya kerapku kucup setiap pagi dan apetah lagi di pagi hariraya begini. Namun apekan daya. Hanya sesekali kelibatnya kurasa, senyumannya pasti tak lekang bermain di bibirnya, sambil tangannya membahagikan duit raya kepada anak2 buahnya yang ramai.

Ketika bergambar beramai-ramai, aku juga rasa kehilangan. Tidak sempurna rasanya keluargaku. Dulu tanpa anak, kini tanpa seorang suami pula. Apekan dayaku...Allah mengujiku sedemikian rupa, aku pasrah.

Namun sebenarnya walaupun tanpa dia disisi, ramai saudara terdekat dan rakan taulan yang menemani. Alhamdulillah...kesunyian ini sungguh amat terisi.

Ala kulli hal segalanya sekarang sudah dapat kuhadapi dengan tenang. Semoga Allah mengurniakanku ketabahan dan kekuatan.

3 comments:

  1. salam kak zue..
    lama x singgah sini
    semoga Allah kurniakan extra ketabahan pd akak

    ReplyDelete
  2. salam aidilfitri.

    semoga semuanya akan baik2 saja lepas ni walaupun tanpa dia.

    ReplyDelete
  3. Sedih kak Zai baca...semoga tabah mengharungi hidup tanpa orang yang disayang.

    ReplyDelete